NULL Skriv ut sidan - Hjälp önskas.

Anbytarforum

Titel: Hjälp önskas.
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2014-09-21, 19:27
Jag skall försöka förklara. Om vi ersätter proband Lisbeth Jonasdotter med dig Göran. Proband är alltid den person som man börjar en släkttavla (antavla) med. Stamtavla finns också och då börjar men med den äldsta kända personen och går framåt i tiden till våra dagar.
 
Dina föräldrar blir generation I (romersk siffra) Din far blir då I:1 och din mor I:2
Fortsätter vi då med dina föräldrars föräldrar (dina far- och morföräldrar) blir det generation II
Farfar II:1, farmor II:2, morfar II:3 och mormor II:4. Osv med genaration III...
 
Det finns flera system att numrera personerna. Det mest vanliga är det ovan som kallas för Hagers system. När jag började i slutet av 1970-talet fanns  Börje Furtenbach Släktforskning för alla och Bengt Hildebrand Handbok i släkt- och personforskning att tillgå och dessa hade jag som referens vid mina kurser på Pensionärsuniversitetet i Växjö i början på 1990-talet. Sedan har det utgivits flera böcker i ämnet, bland annat av Sveriges Släktforskarförbund. Besök ditt bibliotek och sök igenom litteraturen på hembygdsforskning. Lycka till.
Mvh/Rune