NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1.2.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1.2.2002
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2002-02-01, 23:31
Annika, Växjö Stads Historia innehöll förvånansvärt många peronhistoriska upplysningar. Läser den just nu. Jag tror jag förstår vad du menar med författarens uppgifter om rådmannen Per Jönsson. Hans ämbetsperioden var osannolikt lång. Han var kvar i ämbetet hela 46 år och i det avseendet helt unik i Växjö. Men man vet aldrig. Jag är dock nästan övertygad om att författaren har fel. Det handlar säkert om två personer med samma namn. Jag tror därför att den förste Per Jönsson slutgiltigt avgick som rådman 1648. Några år senare invaldes en helt annan Per Jönsson (g.m. en Märta) i stadens råd. Osvuret är dock bäst.
 
Du har också en del uppgifter om Jöran och Maria Pihl. Vilken källa? Du antyder att det måste vara något fel med kronologin. Jag kan bara hålla med.  Maria Pihl sägs vara dotter till rådmannen och måste vara f. före 1639-1640 då Per Jönsson och Maria Didriksdotter (f. före 1606), som man och hustru, köpte en gård i Växjö. Du nämner också att Maria i sin tur fått en egen dotter år 1689, dvs vid en ålder av ca 50 år eller mer, såvida nu inte makarna P.J. och M.D. var barnen Pihls biologiska föräldrar. Har du fler upplysningar om dem?  
 
Växjö genom 100 år är en annan intressant och aktuell Växjöhistorik. Där säger författaren på s. 114 följande:Den 31 maj 1637 infördes specerier till ett värde av 300 daler av Samuel Saltov och hans kompanjon Peter Jonsson...... Denne Peter Jonsson bör finnas i mtl för Växjö och torde väl vara identisk med sedemera rådmannen Per Jönsson. Det lindrar i så fall att t.o.m. Lars-Olof Larsson, som skrivit boken, ibland kan tappa prickar över o-n.
 
Per Jonsson tillhör inte mina förfäder och ej heller Thomas Wedderborg. Jag är bara allmänt intresserad av Växjös borgerskap under 1600-talet. Det är roligt att Danmark är med i samtalen.