NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1.2.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1.2.2002
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2002-01-31, 19:48
Hej Niklas!
 
Per Jonsson var en besvärlig figur. Troligen har du rätt när du säger att han inte var identisk med Per Jönson i Växjö.  Det är ändå något som inte riktigt stämmer med Gummatorparna! Först problemet med Jöns Månsson resp. Jon Gummesson och därefter Per Jönsson resp. Per Joensson.  Ursäkta min envisa tvekan. Tyvärr har jag inte tillgång till mantalslängderna. Det skulle nog behövas en gårdvis noggrann genomgång.  
 
En tanke som jag haft är att Per Jönsson hade en halvbror Per Joensson men det är väl för enkelt - eller kan det vara så illa? Joen i Gummetorp skulle ha ägt Fägerstad Susingsgård! Per Håkansson i Lessebo hade 1602 arv i Fägerstad Susingsgård tillsammans med  flera andra. Bland dem fanns bl.a. bröderna Jon Hane i Väckelsång och Gumme Hane. Jag känner inte till att Jon Månsson skräddare skulle ha haft några intressen där. Däremot bodde Joen Gummesson i Lessebo ( framgår när han 1652 tillsammans med de förra barnen köper 1/2 mtl Lessebo samt i samband med oxaffären i Växjö). De förra barnen kan ha avsett Joen Gummessons styvbarn (=  äldre halvsyskon som 1658 sålde sina andelar av samma Lessebogård till sitt syskon Kerstin Jonsdotter, g.m. Nils Hane i Furuby).  
 
Det skulle hypotetiskt kunna se ut så här om man utgår ifrån Märta Månsdotter:
 
Märta Månsdotter g1 (dombok 1616) med Jon Månsson skräddare. Flyttar från Ramnåsa till Gummatorp (dombok 1616) där han avlider ca 1638.  
Deras barn:  
Länsman Per Jonsson g.m. Brita Brynielsdotter (dombok 1652 m.fl. år samt mtl)
Nils Jonsson Gummelius,  
Elin i Löfås  
Dotter N.N. g.m. Erik i Västanåkra (Dädesjö sn)  
Kerstin Jonsdotter g.m. Nils Hane i Furuby  
 
Märta Månsdotter g2 med Jon Gummesson bördig från Hovmantorp,  g1 med N.N. och g3 med Elin
Inga barn.  
Mannens barn i första giftet:
Per Jonsson g.m. Ingrid (mtl 1642 m.fl.)
Måns Jonsson (mtl Gummatorp 1642)
Dotter N.N. g.m. Åsle i Attsjö dombok 1652)
Mannens i tredje giftet:
Okända
 
Detta är ett sista försök för min del. Hoppas du kan hänga med i svängarna. Sedan är det nog dax att flytta över diskussionen till Jon Skräddares anfäder i Dädesjö. En av de hypotetiska halvsyskonen Per Jonsson kan ha varit bosatt i Växjö.
 
Vänliga hälsningar
Göran Johansson