NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1.2.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1.2.2002
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-01-28, 14:05
Hej Göran!
 
Misstänker att du kommit in på ett felaktigt spår i god tro. Kämnären i Växjö, gift med Maria Didriksdotter, heter Per Jönsson i alla de handlingar jag kontrollerat (mtl + hänvisningarna i domboken) till skillnad ifrån Per Jonsson i Gummatorp [vanligen skrivs dialektalt Joensson för denne]. Per Jonsson i Gummatorp gift med Ingrid är troligen densamme som tidigare, på 1640-talet [har kollat mtl 1645-48] bor med sin hustru Ingrid i Tegnaby by (trol. Arnagården). Denne P.J. i Tegnaby är sexman i pastoratet Hemmesjö-Tegnaby-Växjö(kongadelen) och detsamma är P.J. i Gummatorp, bägge använder sig av samma bomärke - stiliserat P. Den ene försvinner ifrån Tegnaby och den andre dyker upp i Gummatorp, en märklig omständighet som talar för att de är samma person. Ska kontrollera mtl 1648-51 och se exakt när P.J. i Tegnaby flyttade till Gummatorp.
 
Om du inte misstycker ska jag be anbytarvärden flytta diskussionen till en ny rubrik Jon Skräddare i Gummatorp släkt under Småland: efterlysningar  - jag tycker personligen inte att vår diskussion i stort om Gummatorp hör hemma under Dädesjö, det känns felaktigt, även om Jon Skräddare kom ifrån Ramnåsa - vår diskussion har rört sig mer om tiden han flyttat därifrån, varför jag finner det bättre med en egen rubrik.
 
 
frändligen Niclas R.