NULL Skriv ut sidan - Bönder och borgare i Växjös omland

Anbytarforum

Titel: Bönder och borgare i Växjös omland
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2002-02-16, 21:46
Niklas och Annika!
 
Vi har tillsammans lagt ned en del möda på att försöka fastställa Växjöborgaren Per Jönssons identitet. Det vore lite synd att ge upp nu. Jag kan tänka mig att besöka biblioteket i Växjö för att gå igenom de mikrofilmer som finns där. Kan man räkna med att där finna mantalslängder, jordeböcker, domböcker, rullor och annat som kan vara av värde? Problemet är väl närmast att dessa handlingar, om du nu finns, kan visa sig vara utlånade.
 
Betydelsen av nedanstående  tre viktiga upplysningar tycker jag  är värda att särskilt begrunda. Kan värdeföremålen ”som hörde till på Gummatorp” ha erhållits i pant från släktingar (syskon, styvfar el.dyl) för obatalda kronoskatter precis i fallet Lessebo västergård?  
 
1. Målet mellan borgmästaren Carl Persson och Pedher Joensson (Cronobergs friherrskaps dombok 1651) visar att Pedher Joensson och hans anhöriga ägde skattegårdar som riskerade att bli skattevrak. För att undvika detta hade någre aff Syskionen sig tilltaagit Skattegårdarna, att bruuka för at gårdarna icke skålle komma till Skattwraak.  
 
2. I boken om Lessebo bruk (Lessebo 1658-1856 av Gustaf Clemensson, Lessebo 1954) beskrivs brukets grundläggning och grundarens markköp. Där säg bl.a. att 1/8 av Lessebo västergård köpts av länsmannen Per i Gunnatorp som för långlig tid sedan från Jon Skräddares arvingar erhållit gårdedelen i pant för obetalda kronoskatter. Troligen är den upplysningen inhämtad från en process vid Tiohärads lagsagas ting i Värnamo den 12 augusti 1662.  
 
 3. Målet från rådhusrätten 1641. ”Sammadagh presenterade Peder Jönsson her i staden dett sölf:r som hörde till på Gummatorp och lätt werdera som förr ähr upbudet.  
- En gammal förgölt hufuddskrantz med 10 (?) uthi, 21 dlr gott mynt lodet weg 40 lod  
- Noch en guldring om 1 1/2 (?) knaptt, hördhe i sam summan till  
- Noch en ring som guldsmedsdelegaren Claus werderadhe och en liten steen uthi god för 10 dlr.  
- Item en kosa om 7 1/2 lod, (?)  
Och skall Per Jönsson tilbiuda Målsäganden detta förän han det för yttrande bortsälger”  
 
 
Vänlig hälsning
Göran