NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2002-02-14, 21:47
Hej Annika!
 
Har år 1600 antecknat Söfring som ägare till en gård i Fägerstad. Du har säkert rätt.  
 
Jag är i första egentligen mest intresserad av Kerstin Jonsdotter, g.m. Nils Hane i Furuby. Jag håller på att försöka kartlägga Nils Hanes släkt i första hand. Kerstin är bror till Per Jonsson och jag vill naturligtvis föra in namnet på den rätta fadern till dessa två barn. Frågan är då om han hette Jon Månsson eller Jon Gummesson?
 
Uppgiften i Smolandi Upsaliensis om Jon Gummeson i Lessebo som far till Kerstins och Pers helbror Nils Jonsson Gummelius är dåligt underbyggd och sannolikt fel. Tveklöst har det funnits två olika Jon Skräddare i Gummatorp - Jon Månsson med anknytning till Uppvidinge h:d (Dädesjö i första hand) och Jon Gummesson med anknytning till Konga h:d (Hovmantorp i första hand).  
 
Ifråga om Arnagården i Tegnaby by finns också svårigheter. Som du själv säger så fanns det flera personer med tillnamnet Arne - vissa år samtidigt på två olika gårdar i byn. Man måste då fråga sig vilken av dessa som faktiskt är den rätta Arnagården - eller hur?
 
När det gäller Per Jonsson eller Per Jönsson är jag betydligt mindre säker.  
 
Mvh/Göran