NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2002-02-06, 23:51
Hej Niklas!
 
Det har blivit många tankar kring detta. Jag försöker i fortsättning kommentera alla dina ståndpunkter, stycke för stycke. Risken är annars att vi talar förbi varandra.
 
1) Sven Jonsson i Gummatorp
Hanagården i Furuby köptes av Jon Gummesson (Hane-ättling?)  i Gummatorp och h.h. Märta Månsdotter i dec. 1638 (Jon Månsson bör då ha varit död) av en släkting till gamle Karl Hane i Furuby. Hur tolka Sven Jonssons försäljning 1658 av samma gård till Nils Hane i Furuby? Troligen var Sven Jonsson son till Jon Gummesson  och h. Märta styvmor (båda döda 1658?). Per Jonsson och övriga syskon kan då antas ha varit Märtas och Jon Månssons biologiska barn.
 
2) De ”förriga barnen”
Jon Gummesson var uppenbarligen också skräddare liksom sin föregångare. Han var gammal redan på 1630-talet och saknade troligen tillgångar av betydelse. Köpet av gården i Lessebo 1/2 mtl finansierades kanske av medel hänförliga till Märta Månsdotter och hennes föregående man i Gummatorp - med andra ord av de ”förrige” barnen jämte ett eget arv efter den nyligen avlidne hustrun Märta.  
 
3) Åssle i Attsjö
Förutsatt att Joen Gummesson är identisk med dito i Gummatorp skulle Åssles i Attsjö hustru endast vara styvsyster till Per Jonsson, inget annat. Eller möjligen bror till Sven Jonsson i Gummatorp. Innebörden av ”svärfader” är dock tvetydig såsom du påpekar och det fanns förvisso många Joen Gummesson i bygden.
 
4) Nils Hanes födelseår.  
Du har troligen rätt. Han bör vara född före 1642.  
 
5) När är Jon Månsson senast belagd?
Jon Månsson i Gummatorp är belagd senast år 1637 i samband med försäljningen av Boldö i Dädesjö sn.
 
6) Per Jonsson i Tegnaby eller Per Jönsson i Växjö?
Vem har rätt? Jag anser att vi först måste klara ut Jon i Gummatorp. Jag kan också hålla med om att Per Jonsson i Tegnaby senare Gummatorp (med samma bomärke) var en och samma person. Däremot känner jag mig inte alls säker på att den Per Jonsson som du åsyftar är identisk med länsmannen Per Jonsson! Det är således inte överbevisat att länsmannen Per Jonsson inte kan ha varit identisk med Per Jönsson i Växjö! Kom ihåg att Märta Månsdotter (som du själv säger) kan ha haft tre bröder Sven, Nils  och Jon Månssöner som troligen hade kvar banden med föräldrahemmet (den f.d. kronogården) i Gummatorp. Per Jonsson g.m. Ingrid kan t.ex. ha varit son till Märta broder Jon Månsson eller kanske rent av till Jon Gummesson.
 
Niklas, i mina tidigare inlägg har jag en hel del frågor.  Om du eller någon annan har tid och möjlighet att gå igenom dem så vore jag tacksam.  
 
Med vänlig hälsning
Göran