NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-02-06, 17:52
Göran, jag glömde säga att jag alltmer liksom du antar att Jon Månssons änka Märta Månsdotter gift om sig. Dock vill jag inte slå fast att så är fallet riktigt ännu. Jon Månsson nämns med hustru Märta Månsdotter i Gummatorp Konga dombok 1629 28/8 (VaLA) f 129r då de köper Tegnaby Arnagård. Per Jonsson i Gummatorp säljer år 1650 (Konga 1650-05-14) denna gård i Tegnaby [vilket talar för att han är den bonde P.J. med hustru Ingrid som faktiskt brukar där åtm. sedan 1640; bevis är att Per Jonsson i Tegnaby var sexman och att densamme i Gummatorp övertar hans plats ss sådan, och att de använder samma bomärke - således torde överbevisat att Per Jonsson ej är densamme som borgaren Per Jönsson i Växjö som var kämnär].  
 
Jon Skreddare i Ramnåsa nämns i Uppvidinge dombok 1616 30/4  - hans far nämns vara Måns Person en gammal man  - således bör Jon Skräddares fullständiga namn vara Jon Månsson (sic! Skräddare är både ett yrkesnamn och ett s.k. tillnamn ss Hane, Skalle mm)
 
Konga dombok (GHA) 1618 28/9, f 58v-59: ehrlig daneman Jonn Skreddare i Ramnåsa och hans hustru Märit köper Gummatorp av kh Jöns Magni som ?rhållit kronohemmanet Gummatorp i vederlag för gårdar som tillhört hans hustrus släkt i Vimmerby stad. Gården övergår till skattenatur. Inget släktskap framkommer med kyrkoherden -däremot talar målet tydligen om att Jon Skräddare eller hans hustrus släkt tidigare har haft brukanderätt i Gummatorp (nämns tre bröder ss syskon till J.S. : Sven Månsson, Nils Månsson och Jon Månsson i Tveta som får ersättning av Jon Skräddare för att denna ska få tillåtelse att inlösa gården Gummatorp.
 
 
Konga dombok (VaLA) 1638 12/12, f 12r:  Jon Gudmundsson i Gummatorp ohh Märta Månsdotter köper Furuby Hanagård.  
 
Jon Månsson (Jon skräddare) är bevisligen i livet 1629. Finns det senare belägg?
 
Jon Gummesson nämns i Gummatorp 1638 (bodde i Lessebo 1652). Hans hustru är avliden före 1651.
 
Det finns för många belägg för att det ska handla om rena skrivfel i domböckerna. Tydligen har det således funnits två olika Jon med anknytning till Gummatorp.