NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-02-05, 20:54
Hej Göran!
 Målet du refererar till 1621 30/10 (GHA), f 27v, anger  Jöns i Genestörp feste en 6 Manne eedh, och en 6 danne / quinne eedh, dere mz giöra sin hustru fr? för truldoms last p.(sistnämnda är förkortningstecknet för etc)
Alltså inte Gummatorp. Genestorp ligger i Nöbbele socken.  
Dina uppslag är mycket intressanta. Skälet att jag inte vill godta filiationen Per Jonsson - Jon Månsson och Per Jonsson - styvfar: Jon Gummesson är att det inte finns några övertygande bevis (ännu). Måhända är jag för källkritisk, men det är enda sättet om man ska bygga upp säkra släktled bakåt. Jag tar aldrig något för givet, så jag sätter ett frågetecken framför Per Jonsson - Jon Månsson ett tag till. Det är underligt att inte Sven Jonsson i Gummatorp nämns i målet 1658. Ska återkomma till denna släkt när jag satt mig in i de olika mål du refererar till.
 
Känner du förresten till barnen för Nils Hane i Lessebo ohh Kerstin Jonsdotter?  Vet du om nämndemannen Per Larsson i Gydingsmåla (Hovmantorp sn; c1681-1760)  står i släktskap med Nils Hane - om han är en son till nämndemannen Lars i Löfås månne?  
 
Mvh Niclas R.