NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2002-02-05, 13:20
Hej Niklas!
 
Har talat med anbytarvärden om flyttning till en rubrik under Småland/allmänt. Helt o.k. för mig.
 
Vad jag vet så hade Jon Månsson under någon period varit ägare till följande gårdar: Tegnaby Arnagård, Gummatorp, Barntåsa (Dädesjö sn), Furuby Hanagård (lite osäker - kan ha varit Jon Gummessons gård. År 1658 säljer Sven Jonsson i Gummatorp denna gård till Nils Hane i Furuby), Båldön (Dädesjö sn möjligen som pant). Västanåkra, som tycks ha varit hans föräldrahem, var enligt dina uppgifter ett frälsehemman. Misstänker också att han kan ha varit ägare till ett hemman i Ramnåsa by (Dädesjö sn).  
 
Avskrift på nutidssvenska av det mål som du eftersöker:
 
Konga 1658.06.24
Länsmannen Per Jonsson i Gummatorp å sina egna och fullmäktig på sina syskons vägnar Nils Jonsson, Elin i Löfås, Ingeborg Eriks i Västanåkra och Karin i Betingetorp som samtliga har sålt sin svåger Nils Hane i Föreby ? Lessebo för 200 daler. Tingssköttes halvt Lessebo från dem in under Nils Hane hans hustru Kerstin Jonsdotter, lagligt buden och stånden. Sven Jonsson som jag också nämnde kan vara en son till Jon Gummesson.
 
Konga 1629-08-28 köpte Jon Månsson i Gummatorp och h, Märit Månsdotter Tegnaby Arnagård för 240 dr.  
 
Jon Månsson i Gummatorp säljer Boldö (Dädesjö sn)  till  herr Johan Johansson i Dädesjö (Uppvdinge dombok 1637 9/11).
 
Intuition duger inte Niklas. Faktum ät att Jon Månsson var far till barnaskaran ovan med undantag för Sven Jonsson!  
 
Har du observerat disk. under Övriga släkter, Hane? Skulle kunna bli intressant men har kanske inte så mycket med denna disk. att göra.
 
Vänliga hälsningar
Göran