NULL Skriv ut sidan - Björkholmen

Anbytarforum

Titel: Björkholmen
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2004-07-22, 09:28
På Rötter har Hans Tåhlin under ett flertal socknar i Småland under årens lopp eftersökt vart en gård/plats Björkholmen kan ha legat. Han skriver:
 
Björkholmen  
 
I boken Kungl. Smålands husarregementes historia berättar Alf Åberg i en uppsats, kallad ”Smålands ryttare” om en ryttare, Måns Larsson från Börkeholmen, som den 18 augusti 1655 försvann på ett uppdrag utanför den polska staden Konin (det antyds inte var detta Börkeholmen skulle ha varit beläget). I sin bok Den oövervinnlige återberättar Peter Englund Alf Åbergs notis om Måns Larsson, men har då döpt om Börkeholmen till Björkeholmen.  
 
I ”Svenska ortnamn” förekommer överhuvudtaget inte något Börkeholmen i Småland, medan det uppges, att det finns ett Björkeholmen i Askeryds socken i Jönköpings län. Förfrågningar i Askeryd har dock inte gett några resultat gällande den aktuella tiden (det är ju möjligt att Björkeholmen etablerats först under ”modern tid”).  
 
Måns Larsson skulle kunna vara en ana till mig, och jag är därför intresserad av att skapa klarhet i, var han och hans familj var bosatt i mitten av 1600-talet. Börkeholmen kan ju för övrigt i själva verket ha döpts om till Björkholmen eller Björkholm under tidernas lopp.
 
Då ingen lämplig rubrik kan finnas av Tåhlin där svar i allmänhet kan ges skapar jag härmed denna här under Småland- allmänt.
 
I länsräkenskaperna för Jönköpings län år 1638, i landsboken (RA) finns en kvittens instopppad (mellan sidorna 282 och 283) av Peder Swensson i Börckhollmen, en gammal ryttare, som bekommit fritt ifrån kronan vissa skatteutskylder. Kvittensen ligger bland räkenskaperna för fögderiet Östra, Södra och Norra Vedbo härader i Jönköpings län, varför Björkholmen kan lokaliseras till någon socken i dessa. En jämförelse med jordeboken 1638 skulle kunna verifiera vart exakt Björkholmen låg.
 
/Niclas Rosenbalck