NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-22
Skrivet av: Øystein Bredal skrivet 2005-01-07, 13:32
Hei Kari
 
Karl Henrik Larsson er min tippoldefar. Hans datter Anna Gunhilde f.8/1 1886 er min oldemor. Som nevnt over var Karl Henrik (eller bare Henrik som han gjerne ble kalt i Norge)gift i Sverige med Laurentia Larsdotter. De hadde 2 barn, som var med til Norge, Lotta Gustava, f 11/11 1865 og Karl Oscar, f 20/09 1867. 
 
Karl Henrik må ha flyttet til Søndeled tidligere enn du nevner, for han gifter seg med Gurine Hansdatter i Søndeled 22/7 1877. Jeg har notert at de hadde 4 barn: Lette Laurine f.1879, Hans Kristian f.1882, Anna Gunhilde f.1886 og Olga Karoline f.1896. 
 
Ved folketellingen i 1900 bodde de tre yngste barna sammen på gården Østre Røiseland.
 
Jeg har ikke tidligere undersøkt nøyaktig når Gurine og Karl Henrik døde, så det du skriver om dette var nytt og interessant. Har du mer nøyaktige opplysninger enn det du nevner?
 
Jeg har undersøkt litt om Karl Henriks opphav via Släktdata, og tror jeg kjenner til endel om hans aner. Jeg har imidlertid ikke konferert med originalkildene så en viss feilmargin er det nok best å regne med. Jeg vil derfor ikke legge ut det jeg har på disse sidene før jeg har fått det bekreftet. Men om du ønsker det så sender jeg deg gjerne en mail med det jeg har.
 
Morsomt å høre fra en slektning, du er jo min fars tremenning. 
 
Vennlig hilsen Øystein Bredal