NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-22
Skrivet av: Kari Løvdal Salvesen skrivet 2005-01-07, 10:09
Takk til både Lena Thelin og Carl-Gustav Dahlin.
 
Begge de 2 nevnte er jo født i 1837, og ettersom min oldemor, Gurine HAnsdatter, var født i 1856, så er det jo mulig at Carl Henrik var gift i Sverige før han kom til Norge. 
Jeg har imidlertid aldri hørt snakk om en sønn fra 1. ekteskap. Det er jo mulig at han flyttet for seg selv??
Lena, som du skriver, så hadde Carl Henrik 2 søstre, og det er mulig, men historien som jeg er fortalt, er at Carl Henrik kom til Norge sammen med 2 brødre. De kom hit som reverøktere, som vi kaller det. I innvandrerregister står det at han kom til Norge i 1881, men ...
Etter hvert kom han til Søndeled ved Risør, hvor han traff Gurine. Imidlertid kom hun fra en finere familie, så alt var ikke bare lett for dem. Carl Henrik var en hardt arbeidende mann, og flink med penger, så mot slutten av 1800,- tallet endte det med at han på tvangsauksjon kjøpte den st?rste gården i sognet. Det var ikke popul?rt, og etter det jeg er blitt fortalt, ble han av den grunn aldri akseptert. 
Slutten på hans liv ble da også trist. Gurine fikk tuberkolose da hun var gravid med min mormor, og døde ikke så lenge etter fødselen. Dette ble for hardt for Carl Henrik, og det hele endte med at han tok sitt eget liv. Av den grunn ble min mormor oppfostret hos annen familie, og dette var nok noe man ikke pratet så mye om, vil jeg tro.
 
Jeg er jo veldig usikker på om Gunilla og Lars er de rette navnene, men Lars kan vi vel anta er riktig. 
Jeg vil i hvert fall arbeide ut fra de opplysninger som dere nå har gitt meg.
 
Jeg vet ikke hvordan det var i Sverige, men her i Norge var det vanlig å oppkalle etter besteforeldre, og i så fall er ikke foreldrene til Carl Henrik oppkalt her i Norge.
 
Dersom det finnes andre i samme område som har samme navn, så er jeg takknemlig for opplysninger.
 
Til begge dere som har hjulpet meg så langt. Tusen takk.
Dersom jeg akn hjelpe dere med noe fra den norske siden, så si fra.
 
Med vennlig hilsen
Kari