NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2007
Skrivet av: Sten F. Vedi skrivet 2005-07-25, 15:00
Hej,
Jag har en fråga som förefaller svår att besvara därför att de uppgifter jag har är sparsamma. Av de snabba nerslag i norska kyrkoböcker som jag till nu har hunnit göra, framgår det att min farfar hette Alfred Olsen, f. 1876, och att hans fru var Klara, född Henriksen, 1873. De bodde på Alvim i Tune socken (prästegjeld) i Östfold. Numera ingår det i Sarpsborg kommun.
 
Min farmors släkt är det inte svårt att spåra, medan Alfreds härkomst lär (än så länge) vara ett mysterium. Han lär inte ha velat tala om varifrån han kom. Man skulle tro att han hade något att dölja eller att han skämdes för något. Ryktet visste att berätta att han kom från Svarte-Jan, vilket bör höra in under Lommedal församling.  
 
Jag har svårt för att tro att hans egentliga efternamn var Olsen. Det kan ha varit Olsson och i så fall kan hans fars namn ha varit Ole. Man lär också ha kallat honom Isebakke. Jag vet att Isebakke är en ort på norska sidan av Iddefjorden.
 
Om någon skulle ha någon form för kunskap som kan hjälpa mig på traven, vore jag tacksam. Själv söker jag vidare i norska kyrkoböcker nästa gång jag kommer till Riksarkivet i Oslo.
Med vänlig hälsning
Sten
Vollsjö, Skåne