NULL Skriv ut sidan - Lommeland

Anbytarforum

Titel: Lommeland
Skrivet av: Viktor Hansson skrivet 2009-10-20, 16:04
Tror jag har klarat Anna Britta nu, en ganska invecklad historia.  
Måste motvilligt erkänna att det var den A B som föddes på Båtviken 1813.  Flyttade till Hogdal 1824 och i HFL 1825-26 hittade jag henne på Åmot, där stod även att hon flyttade till Skee igen under den perioden.  Men jag kan inte finna henne i inflyttningslängden till Skee.
 I Skee A1:4 bild 34 sid 53 åren 1825-30 finns hon på Stora Rogstad som piga.  Där börjar det nog gå runt för prästen, för det ser ut som om det under perioden var 4 olika Anna Britta där, och sen i Skee A1:5 b.36 s.53 så flyttar min A B till Blomsholm och A B Persdotter till Nedre Eigst och då går det galet: Efternamnen byts!  När Persdotter kommer till Eigst skrivs Pers över med tjock penna till Ols.  Motsvarande saltomortal görs med den andra A B: Olsdotter ändras till Persdotter. Att det är byte framgår ju av födelsedatumen, det följer med rätt person.
 Den omdöpta Anna Britta Olsdotter flyttar senare till Strömstad och får tjänst hos Rådman ....gård.
 min Anna Britta hamnar på Blomsholm och sen på Högstad där Patrik kommer till, hela tiden med nytt efternamn!  Detta följer henne till livets slut, hur eller vad som hände den riktiga Persdotter har jag inte engagerat mig i, det var mer än nog med det här.........
 
 Tack ni som under resans gång försökt hjälpa mig.