NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2013
Skrivet av: David Almer skrivet 2013-07-01, 00:30
Hej alla. Det mysterium som jag presenterar är ett arv från min farfar Stig Almer, som i släktforskade i över 40 år, och som är mest känd för att ha forskat i Broddesläkten i Örkelljunga. Stigs ff mf (min ff ff mf) har alltid varit ett stort irriterade stopp i släktträdet, och detta är väl mest en long shot...
 
Nåväl: Personen i fråga hette Åke (Nilsson) Nyman (skrivs även Nöjman, Neyman - att han hette Nilsson framgår av bouppteckning), och skall vara född ca 1777 i Småland (inget mer preciserat) och flyttade till Skåne (Tomarps kungsgård, Kvidinge) där han arbetade som stalldräng/huskarl/betjänt. Han står med som Beväringsmanskap 1795: no. 2 Sånna, Åke Nöjman Dr Tufve i husförhörslängden för Kvidinge 1813-1818 - i samma hfl finns hans ursprung från Småland definierat (Vid Sånna 2, GID 1467.23.69900). Han var ivf. änkling och gifte om sig med Karna Persdotter (min ff ff m) (f. 10 feb 1776, d. 4 maj 1819) den 6 juli 1811 och fick bl.a dottern Bothilda Nyman, som föddes på Tomarps kungsgård den 9 okt 1811 och dog den 10 jan 1886 i Goentorp nr 4, Kvidinge). Åke dog den 9 april 1838 i Sånna (nr 4?), Kvidinge, Kristianstad län.  
 
Jag försöker självfallet ta reda på var i Småland denne Åke Nilsson Nyman hörde hemma för att komma vidare. Jag har inte mycket hopp. Jag vet att farfar gjorde vad han kunde, å andra sidan hade han varken dator eller internet.