NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2009
Skrivet av: Tina Gidlöv skrivet 2009-04-14, 21:54
Har sedan länge eftersökt min anmoders anor men hade nästan givit upp. Brita Christina Johansdotter född 1781 i Småland Är ju som att leta efter en nål i en höstack!!!  
Men nu har en strimma av hopp tänds igen då jag hittat att hennes och maken Kronoskytten Sven Rudins, äldste son föddes i Hössna (Västergötland) den 17 januari 1800. I födelseboken omnämns modern som Brita Stina Bredberg och jag hittar familjen skrivna och strukna under Rönnåsen i Hössna. Kan dock inte hitta varifrån de närmast kom eller när.  
 
Nästa gång jag finner dem är i Drösphult i Ljushult som tydligen periodvis hörde till Roasjö, Sexdrega och Ljushult. Där föds dottern Carolina Christina 1805 samt tvillingarna Ulrika Sophia och Per Johan 1808. Där dör också maken Sven Rudin av ett vådaskott 1810.  
Brita Christina kallas i kyrkböckerna ömsom Brita Stina, Brita Christina eller enbart Brita med olika efternamns varianter Johansdotter, Rudin eller med bägge. Och nu då senast framkommer namnet Bredberg. Troligtvis heter då hennes far Johan Bredberg.  
Finns det någon chans att finna familjen Bredberg?
 
Med vänlig hälsning  
Tina Gidlöv