NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-08
Skrivet av: Elvy Westman skrivet 2003-09-14, 20:56
Olle!
De få uppgifter jag har om Segri Persdotter har jag fått av arkivarie Karin Ek på Landsarkivet i Vadstena. De är följande:  
Ölmstad C:1 sidan 515
In Februario 1734 d. 10 föddes Johan Arfvidssons och Hust: Segri Persdotter dotter i Gudmundery Skattegdn, och christnades d 17 Dito, N: Ingid
Witne Jon A: i Gudmundery. Per P: i Håknarp. dr: Benct P: i Gudmundery. dr: Lars J: i Rumpery, Skiersta Sockn. Änk: Hust Anna i Gudmundery. P?g: Elisabet Swensd: i Gudmundery
 
Sedemera har jag via internet - Jönköpingsbygdens Genelogiska Förening, Ölmstad (osäker uppgift alltså) funnit att Segri Persdotter var född 1696-07-20 och gifte sig med Johan Arfvidsson 22 november 1713.  
 
Jag noterad också att familjen Måns Johansson inte var helt lätt att följa i hfl, men jag har noteringar om att de 1762 flyttar från Skärstad till Ölmstad socken där de först bor på gården Ölan sedan på Gudmunderyd Skattegården och Hovaskog innan de åter återfinns på Ölan där Måns Johanson dör 1800 i en ålder av 70 år. Ingrid bor kvar på Ölan till sin död 1819. Flera av barnen bor ju också på Ölan.  
Häls
Elvy Westman