NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-08
Skrivet av: Elvy Westman skrivet 2003-09-11, 19:56
Olle Elm har gjort mig uppmärksam på den här diskussionen om Anders Rask. Det är jag som lagt ut fotot på Anders Rask. Jag har forskat på honom i flera år och har mycket uppgifter om honom och hans familj. Jag har sänt en liten del till Olle. Eftersom mitt material är digert så kanske jag kan få veta vad du Aino är ute efter, så kan jag säkert svara på en del frågor. Förresten så hette Anders bror Jonas Magnus Wettergrund när han tog alla sina examina i Lund. Anders var född Månsson men kallades Rask när han blev indelt soldat 1788 och som seden var behöll han det namnet hela sitt liv.  
Anders far var Måns Johansson född på Klewarp i Rogberga socken den 11 juni 1730. Anders mor var Ingrid Johansdotter född på Gudmynderyd Skattegården i Ölmstad socken den 10 febr 1734. Jag har funnit 8 barn till dem. Måns far och mor hette Johan Biörnsson och Ingierd Månsdotter. Ingrids föräldrar var Johan Arfvidsson och Segri Persdotter.
 
Skriv gärna direkt till mig på elvyw@hotmail.com. Kalla mailet Anders Rask så det inte försvinner i all spam