NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-08
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2003-09-10, 22:55
Hej Aino Engdahl,
Om man studerar kyrkboken noga kan man se att det finns en anteckning bredvid denne Anders född 2/2 1771. Den anger att han var bror till sedermera prosten och kyrkoherden i Ronneby Jonas Wettergren född 1768. Möjligen går det att följa denne Anders i hfl då de finns för denna tid och se om han lever/flyttar.
Vad gäller föräldrarna finns uppgifter i Ölmstad sockenbok (utgiven av Ölmstad hembygdsförening). Där kan man på sid 189 läsa följande om Gudmunderyd - dagens Gunneryd:
Gunneryd skattegård 1:8 (Åbjörnsgården) (jag förkortar)
Gårdens tidigast kände ägare var Erik Åbjörnsson död 1667. Son Åbjörn Eriksson g m Ingrid Svensdotter från Drefseryd. Son Måns Åbjörnsson (död 1722, 39 år gl). G m Anna Andersdotter från Tokeryd. Son Anders Månsson (död 1799) gift 1:o med Britta Månsdotter från Brötjemarks södergård (död 1770), gift 2:o med Ingrid Johansdotter från Ölmstad skattegård (död 1800). Son Per Andersson ...
Det vore onekligen kul att kunna koppla samman gamle Anders Rask med denne Anders i Ölmstad, men jag tycker nog vi skall ha lite bättre källor än de uppgifter som hittills presenterats under den fantastiska bilden i Portträttfynd.
Skall se om jag hinner kolla lite framåt veckorna ...och hoppas förståss att någon hinner före  
Vänligen,
Olle Elm