NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-03
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2005-09-03, 10:30
Hej!
 
Jag söker efter Johan Petersson Rosander f.7 aug 1725 i Aggatorp och hans hustru Helena/Lena Persdotter f.4 feb 1734 i Mösjöhult, Åseda som försvinner spårlöst med fem barn 1774 från Aggtorp i Virserum, i samband med överlåtelse av gården till dottern Lischen med make Daniel Sjölin. Enligt Stig Östenson (Släkt och Hävd 1988 nr  1) var Helena från Mote i Ökna och Stig Östenson har angivit att Johan och Helena flyttat från socknen i samband med gårdsförsäljningen. Östenson har personligen meddelat att det var ett misstag att han angav att Helena var från Ökna men jag undrar om det kan vara så att Johan och Helena flyttade dit.Jag har inte hittat någon plats med detta namn men någonstans borde ju namnet komma ifrån. Det finns en person med namnet Rosander i Ökna som heter Peter Rosander och är hovslagare i Åmjölkesbo och som avlider där den  7 juni 1808 och då anges vara 58 år och alltså borde vara född 1750. Han var gift med Greta Viborg och fick sonen Petter den 8 april 1806 och bodde då i Åmjölkesbo Backegård. Kan det finnas någon koppling mellan Rosander  från Virserum och dessa i Ökna?
 
Mvh
 
Claës Linder