NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-20
Skrivet av: Håkan Johansson skrivet 2001-08-19, 19:19
Hej igen Mathias.
 
Har tittat lite närmare på Annica Abelsdotter ovan. Jag har inte tillgång till alla microkortsvolymerna jag skulle vilja använda till detta så du får kontrollera en del lite mer.  
Jag är dock rätt säker på att det är samma släkt som jag först beskrev ovan, fast jag oförsiktigt nog tog fel på person.
Annicka Abelsdotter, Gift med Petter Carlsson, är med största sannolikhet (har inte tillgång till alla husförhörslängder som behövs för att följa henne) dotter till Abel Larsson och Karin Danielsdotter i Uvanäs Västergård (grannby till Övlandehult) och född 24 maj 1760.
Abel Larsson var född 6 jan 1728 och son till Lars Andersson och Sara Månsdotter i Övlandehult Skattegård. (Sara Månsdotter var syster till den Abel Månsson jag nämnde i mittförsta inlägg. De var altså barn till Ryttaren Måns Abelsson, se vidare ovan)
Lars Andersson kom från Lakeberg i Ökna sn innan han 1714 gifte sig och flyttade till Övlandehult.
Föräldrarna var klockaren Anders Larsson och Kirstin Persdotter. ( Lars Andersson var för övrigt bror till Abel Månssons hustru Karin Andersdotter. Syskonen Abel och Sara gifte sig alltså med syskonen Karin och Lars, dessutom samma tillfälle 1714.)
Karin Danielsdotter var född 27 sept 1730 och dotter till Daniel Månsson och Annica Andersdotter i Uvanäs Västergård.
Daniel Månsson Var född 31 aug 1702 i Uvanäs Västergård och son till Måns Mårtensson och hans hustru Kirstin. Måns far var Ryttaren Mårten Svensson, bosatt i Uvanäs Västergård.
 
Har du tillgång till microkort för Ökna sn kan du säkert hitta mer om Petter Carlsson.
 
Hälsningar Håkan.