NULL Skriv ut sidan - Öja

Anbytarforum

Titel: Öja
Skrivet av: Linus Blomlöf skrivet 2015-01-30, 19:19
Hej Ingegärd,
 
Naturligtvis är det inget torp, jag måste blivit förväxlad med att byn hette Öpestorp  
Jag har också varit inne på att artikeln borde finnas tryckt någonstans, har letat i både årsböcker och hembygdsföreningar men utan att återfinna den.
Vågar inte publicera artikeln här ifall den inte är publicerad redan och författaren kanske har andra planer. Har tyvärr tappat noteringen om varifrån jag fått artikeln. Men naturligtvis ska du få läsa den, skickar över den via mail.
 
Vad gäller bilden så tycker jag det står AB 58 i hörnet, vilket kan betyda 1858 och att personen AB suttit framför huset och ritat av det, eller 1958 och att målningen kanske är en avbild av ett foto?
 
Bildtexten lyder såhär:
Grå och väderbiten var byggnaden, då den revs år 1901. I mer än halvtannat sekel hade dess kärntimmer trotsat väder och vind. Kanhända huset ombyggts och tillbyggts någon gång på 1700-talet. Dess väggar hade emellertid givit husaly åt många generationer av gårdens brukare. Unga, glada brudpar ha stigit in genom halvdörrarna. Från brostenen tog barn i ärmarock de första stegen ut i världen. Och när den tiden var inne, bars någon av släkten ut med fötterna före. Glädje och sorg ha skiftat.
I minst 220 år var gården stamgård för sexman Jacob Gisesson och hans ättlingar. Här bodde Jacob då ännu 30-åriga kriget rasade, och efterkommande till honom innehar ännu en gård på platsen.  
Här ses det gamla boningshuset i Öpestorp Blommagård eller Södregård i Öja Socken.
Nu är dess saga all.