NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2014
Skrivet av: Johan Axelsson skrivet 2014-05-08, 14:36
Hej Tomas.
 
Jag har rötter i i princip varenda by i Älghult på något sätt, så ja jag har koppling till dem. Jag har dock så pass mycket att stå i närmaste veckorna att jag inte hinner sammanställa källor på en gång. Om du kan vänta till i början av juni lovar jag att jag kan ge en mer grundlig argumenation för min info. Dock kan jag säga att Hemming Jonssons trolige far Jon Hemmingsson återfinns i Grönskåra i slutet av 1600-talet. Han tycks avlida omkring år 1700, och uppges sista tiden ha varit blind. Sedan står Jon Hemmingssons änka för gården några år, tills en Karl Jonsson tar över den (trolig bror till Hemming). Hemming själv dyker upp som enstamstående under Karls namn några år senare. Vid tidpunkten för giftermålet i Älghult kan du se att en fru dyker upp i hans hushåll. Som Birgitta har sagt finns dessa mantalslängder på AD. Sök på Kalmar läns landskontor och sök upp Kråksmåla och Grönskåra. Tills jag själv återkommer med mer utförliga uppgifter rekommenderas Liss-Erik Björkmans Från gård och by i Älghult om bönderna i Pikaböl, och även om andra gårdar i socknen, en artikel som återfinns i 3 årgångar av Älghultskrönikan i början av 1960-talet. Även om felaktigheter i den förekommer är det fantastiskt arbete som ger en god inblick i släktförhållanden i 1600-talets Älghult.
 
Mvh, Johan
 
(Meddelandet ändrat av Axelsson321 2014-05-08 14:38)