NULL Skriv ut sidan - Älghult

Anbytarforum

Titel: Älghult
Skrivet av: Johan Axelsson skrivet 2015-05-12, 23:50
Hej Charlotte.
 
Tillägg till Birgittas uppgifter. Jonas Svensson var mycket riktigt son till Sven Persson och Kerstin Persdotter i Silvereke Södregård. Sven dog dock enligt mina uppgifter 1745 i Silverke i en ålder av 80 år (den Sven Persson som dog 1770 dog i Silverekemåla, inte i ilvereke). Kerstin var mycket riktigt den Kerstin som dog där 1739. Kerstins ursprung har jag inget om, men Sven var son till Per Svensson i Silvereke (född 1626 i Ågård, död 1702 i Silvereke Södregård) och hans fru Maria Nilsdotter (född omkring 1628 och död 1688 i Silvereke Södregård). Sven Persson finns upptagen som ogift son till dessa makar i katekisationslängden för Älghult 1692. Per Svensson var i sin tur son till Sven Månsson i Ågård, som senare bosatte sig i Silvereke Södregård. Sven Månsson var i livet 1656. Per Svenssons till namnet okända mor dog i Ågård 1637. Sven Månsson var i sin tur son till den Måns Svensson som förvärvade Silvereke Södregård utom börd 1589 och dennes maka Ramfrid Gudmundsdotter. Måns Svensson var död redan 1609. Ramfrid dog i Silvereke 1642. Källor till dessa uppgifter är domböcker, Älghults första kyrkobok volym C:1, mantalslängder samt Älghults tidigaste kyrkoräkenskaper. Måns Svenssons köp av Silverke Södregård framgår av en avskrift av köpebrevet en sentida ättling till honom gjorde på 1800-talet. Denna avskrift har återgivits i artikeln Hur jag fann anfäder på 1500-talet vilken publicerats i Älghultskrönikan (vet inte exakt vilket årgång).
 
Mvh, Johan