NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 december, 2013
Skrivet av: Tina Johansson skrivet 2011-02-06, 19:34
Mo forskare,Lennart och Enid.Först måste tesen Arfwid i Harfall uteslutas direkt.Jag har under dagen försök att titta närmare på frågan om Arvid Svensson i Mo.Enligt husförhöret i Åsenhöga AI:1 sidan 170 finns Änkan Britta F:1682 hon dör enligt dödbeg.boken i Åsenhöga 1766-03-08 bok Ci:3.Lätt för mig att antar att denna Britta är moder till Arvid och här går jag in på mantalslängder i Svars program för vissa år.Året innan Arvid gifter sig står han som ogift och under honom står modern Britta.Men 1742 sidan 18 i mantalen står följande Börje ogift Brukare, brodern Arvid och modern Britta i kolumnen står Motlag.Denne Börje försvinner sedan året efter men jag återfinner honom i vigselboken för Åsenhöga 1743 sidan 417 han gifter sig med Karin Alexandesdotter fr,Trollsebo och flyttar dit.Men dör redan 1749 sidan 477 36år gammal denne Börje heter Svensson i efternamn och är då en helbroder till Arvid.Då Kävsjö saknar en del böcker vid denna tid bli det ett letande jag hittar Börjes födelsenotis 1714-06-06 sid 55 Kävsjö Bok CI:1 och här kommer han ifrån Baggebo i Kävsjö men i samma bok en vigsel 1712 sidan 53 vigs Sven Jonsson i Baggebo och Britta Jönsdotter.Denna familj återfinnes i Växsjö Domkapitlets böcker 1718 på sidan 81 i Baggebo.Enligt mantalen fram till 1722 bor denna familj i Kävsjö på Baggebo men försvinner from.året 1723 och då finns de i Åsenhöga i Mo.Innan 1723 bor Amund Jonsson med fru i Mo Åsenhöga Församling men flyttar till Baggebo 1723.Det verkar som Arvid och Amund bytt gårdar.Denne Amund Jonsson är dopvittne när Börje döps i Kävsjö.Min åsikt är att Amund och Sven är bröder.Sven Jonsson dör i Åsenhöga 1745-i maj månad Bok CI:3 sidan 473.I Svars program återfinns kyrkoräkenskaper för både Kävsjö och Åsenhöga församling där dessa personer återfinns med jämna mellanrum.En viss Amund Jonsson vigs i Åsenhöga 1719 sidan 367 han är då från Mo.Jag har använt Ad Online när det gäller det mesta av kyroböckern men fått använda Svars program när det gäller Mantalslängderna och kyrkoräkenskaper.Svar program kan man ju ha ett kortare tid har jag sett på hemsidan.Lycka Till Vänliga Hälsningar Thina Johansson