NULL Skriv ut sidan - Åsenhöga

Anbytarforum

Titel: Åsenhöga
Skrivet av: Annette Fast skrivet 2015-09-26, 14:01
Hej,  
Här kommer en sammanfattning av Pähr Jönssons liv så här långt. Han föddes troligen i Hestra ca.1668 (vet ej om det var norra eller södra, det återstår att ta reda på). Den 6/11 1692 gifter han sig i Åsenhöga sn. med Ingrid Andersdotter från Valebo. Samma år har han blivit indelt soldat för nr.123 Håkentorp. 1694-11-03 föds första sonen Nils och 1697-06-29 föds sonen Anders. Samma år, 1697, följer han med sitt kompani, Överstelöjtnantens kompani, till garnisonen i Wismar. Jönköpings regemente finns sedan som ett av trupperna i Wismar. 1700 görs kompanierna om och Pähr flyttas över till Gustaf Ernst Rothliebs kompani och benämns där som nr. 44 Pär från Håkentorp. Fram till juni 1702 finns arkiv från trupperna i Wismar och Per tjänstgör fortfarande. Det har  
nu gått 5 år sedan han for hemifrån.  
 
Under sommaren 1700 deltog regementet i fälttåget i Holstein. Därefter fanns de i garnison i Wismar. Mellan juli och augusti 1702 marscherade regementet från Pommern till västra Polen där de förenades med den svenska huvudarmén under Karl XII ledning. Regementet deltog bl.a. i belägringen av Thorn under maj till oktober 1703. Under vintern 1703/04 låg de i vinterkvarter i Preussen. Under sommaren 1704 ingick de åter i huvudarmén. Från 1707 och fram till Poltava ingick de hela tiden i huvudarmén. De bevistade striden vid Malatize den 31 augusti 1708 då regementet blev anfallen av två ryska dragonregementen medan de höll på att slå upp sitt läger. De försvarade sig tappert och lyckades hålla ut tills förstärkning kom till hjälp. Regementet förlorade dock mycket folk i denna strid. Även i slaget vid Wiprek den 7 januari 1709 förlorade regementet många soldater. I slaget vid Poltava den 28 juni 1709 var regementet enbart formerad på en bataljon om cirka 300 man. Slaget blev slutet på regementet, två tredjedelar av manskapet, inklusive alla officerare utom en, sårades eller dödades. Pähr var en av de soldater som överlevde alla slag och så även Poltava och gick i fångenskap 1709.  
 
Efter freden 1721 kom han hem den 16 april 1722. Han står som den 8:e soldaten i rullan över hemvändande krigsfångar. Den lilla gruppen hemvändande soldater bestod endast av fyra man. Mellan februari 1722 till januari 1725 kom endast 49 fångar tillhörande Jönköpings regemente hem från fångenskapen. Om jag inte minns fel bestod regementet från början av 1200 man. Om Pähr står det i krigsfångerullan: kväst i högra benet, avsked med underhåll, 54 år, 30 tjänsteår. Kväst står troligen för skadad, sårad, kvaddad i högra benet. Jag har ännu inte funnit några tecken på att han togs sig tillbaka till Åsenhöga socken och återsåg Ingrid Andersdotter eller någon av sina söner. 1724-09-03 får äldste sonen Nils sitt första barn Märit och 1726-12-22 föds sonen Anders. Pähr står inte med som fadder. Pährs barnbarn Anders blir senare även han soldat med namnet Kullman. Nu fortsätter sökandet efter tecken på att Pähr verkligen kom hem och återsåg Ingrid.
 
Ett stort tack till alla ni som har väglett och tipsat mig vart jag kan leta vidare . Utan er hade jag kört fast.  
 
Hälsningar
Annette