NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2015
Skrivet av: Lars Fredriksson skrivet 2014-11-10, 11:35
Hej,
Jag skriver detta för en väns räkning och bifogar frågan här:
 
Jag söker uppgifter om min mormors morfar, Carl Fredrik Johansson Åhs.
 
Det här vet jag säkert:
Carl Fredrik kom till Göteborg 1860 och blev artillerist. Han antogs 30 oktober 1860 och fick inskrivnings-nummer 204/1860. Han tillhörde 11:e batteriet, nr 86. Bodde i Göteborgs Garnisonsförsamling.
Där träffade han Augusta Nilsson, som han gifte sig med 26 november 1865. År 1870 blir han avskedad av Disciplinnämnden, av okänd orsak. Från tiden 1866 (när äldsta barnet föds) och framåt har jag tillräckligt med uppgifter. Det jag vill veta är - var föddes han, vilka var hans föräldrar och vad gjorde han tiden innan han kom till Göteborg?
Källor:  
Gbg Garnison Övrigt 1857-1871 AIA:10, sid 206
Gbg Garnison Vigsel 1865, bild 3  
 
Detta vet jag inte - och detta har jag gjort:
I alla husförhörslängder står det att Carl Fredrik är född i Åseda den 14 december 1836. Jag har naturligtvis kollat detta i Födelseböckerna för Åseda, men inte hittat honom. Jag har letat efter en Carl Fredrik från 1826 till 1846 (ifall årtalet varit fel) och även kollat vilka som var födda rätt datum, men fel namn (ifall han skulle bytt namn). Hittar ingenting.
Datumet behöver ju inte vara rätt. Om jag förstått rätt, så följde uppgifter ”automatiskt” med till nästa hfl, även om de var fel.
Sen har jag letat i närliggande församlingar i Kronobergs län, både i födelselängder och hfl, utan resultat. Jag har också hört någonstans ifrån att han skulle ha bott i Karlskrona, så där har jag letat efter honom i alla hfl, utflyttning och inflyttning.  
Jag har kontaktat hembygdsföreningen i Åseda, men de hittar honom inte. Om det är så att någon har lust att leta lite efter denna Carl Fredrik Johansson Åhs (vars far kanske hette Johan), så är jag otroligt tacksam.
 
Vänliga hälsningar