NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2013
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-09-13, 17:15
Hej!
 
Vet möjligen någon varifrån mjölnaren Olof Johansson i Hyltekvarn ursprungligen kommer. Enligt hfl är han född 1720 och dyker upp i mtl på gården första gången 1751, vilket år han också får sitt första barn - Cathrina - med Elin Persdotter, f ca 1727, sannolikt f i Hemmingshem, Sjösås (G). Den enda kronologiskt lämpliga kandidaten född i Åseda är rytt. Johan Ranck(-felt)s och Ingierd Olofsdotters son Olof, f. i Tånga brömsegd. 1718-04-20. Tre omständigheter får mig dock att betvivla att denne är samme Olof: Dels uppges aldrig mjölnarens födelsedatum, såsom görs i hfl 1769-84 med flertalet inomsocknes födda omkring samma tid, dels saknas direkta kopplingar till Johan Rancks familj i fråga om fadderskap, dels förekommer ingen Olof johansson i mtl åren före 1751. Jag har även gått igenom ett stort antal omkringliggande socknars dopböcker, såväl i Kronobergs, Jönköpings, som Kalmars län utan framgång. Endast Moheda erbjuder en namne född 1721-07-24, vilken jag dock ej kan följa vidare. Vidare är han möjligen son till den Annika, f. 1704, som är inhyses på Hyltekvarn under 1750-talet samtidigt med Olofs svärföräldrar Per Danielsson och Botil Åkesdotter.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström