NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 februari, 2008
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2008-02-21, 16:21
Hejsan!
Jag har en familj där vare sig mannens eller kvinnans födelseuppgifter verkar stämma, till råga på allt så klarar jag inte av att följa dem bakåt i tiden heller..  
 
Det gäller Johan Peter Andersson Max, enligt husförhörslängder ska han vara född 1814-03-08 i Högsby, Kalmar län. Där kan jag inte hitta honom, i någon hfl så står det Åseda överstruket men där verkar han inte vara född heller tyvärr..
 
Inte heller födelsedata för hustrun Anna Stina Petersdotter Strömberg verkar stämma.. Enligt husförhörslängder ska hon vara född 1813-01-01 i Älghult, Kronobergs län, men där kan jag inte hitta henne.
 
Jag har som sagt problem med att följa dem bakåt i tiden så verkar inte kunna komma åt dem den vägen heller...
 
Anna Stinas efternamn Strömberg kanske någon har stött på i trakten? Eller Max vilket iof är ett soldatnamn..
 
Dom finns i Baggatorp grenadjärtorp i Åseda husförhörslängd AI:12 1833-1837, sidan 21 (GID:206.33.78300). Det borde ju då inte vara så många år sedan de flyttade ifrån sina respektive föräldrar ka man ju tycka..  
 
Tacksam för all hjälp för jag verkar inte kunna komma längre.
 
Mvh Mårten