NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-02
Skrivet av: Sofia Ingmarsson skrivet 2005-12-28, 18:44
En släkting till mig har länge varit ett stort problem; kanske någon här kan hjälpa mig att skapa klarhet?
 
Det rör soldaten Nils Kumlin som på 1790-talet bodde i Strömsrum. Han fick 4/8 1792 dottern Eva Lisa. Vem som var mor framgår inte. Dottern gifte sig senare med en sjöartillerist i Mönsterås. Troligtvis hade Kumlin även en son, Nils Peter (d.ä.), som 1820 tjänade dräng i Torp i Mönsterås. Han var fadder åt Eva Lisas (sin syster?) son Nils Peter (d.y.) född 1/5 1820 i Torp, Mönsterås. Vad som sedan hände med Nils Peter (d.ä.) är för mig oklart.
 
Problemet är att jag inte kan hitta varken Strömsrum eller Nils Kumlin i husförhörslängderna. Jag har även letat igenom vigselböckerna i Ålem och Mönsterås utan att hitta någon Nils Kumlin. Han kan ju ha gift sig under sitt patronymikon. Det finns ju gott om Nils NNsson och eftersom jag saknar moderns namn är det mycket svårt att lista ut om han finns med.
 
Var och när var Nils Kumlin född och vem var hans hustru? Sonen Nils Peter Kumlin, vad hände med honom, då?
/Sofia