NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2010
Skrivet av: Bengt Rydh skrivet 2010-04-18, 21:12
Enid,
Namnet Stefan/Staffan är, utifrån den bild jag har, mycket ovanligt i denna trakt under den aktuella tidsperioden. Den ende Stefan/Staffan jag har noterat är Stefan Håkansson i Granstorp [avser förmodligen Granstorp i Åsenhöga]. Tidsmässigt skulle nog denne Stefan kunna vara far till den av dig nämnda Märit Staphansdotter men någon säker slutsats kan inte göras enbart på grund av fadersnamn och kronologisk möjlighet.
 
Från Östbo sommarting 1676 kan följande notis noteras:
Samma dagh insinuerades och uplästes Birgie Swenssons i Moo , Lars Birgiesson i Håkantorph och Elin Håkansdotters i Slungsås original kiöpebref hwaruthi dee Samtel tilstå och bekienna sigh hafwa medh sine hustru och anförwanters goda Ja och Samtycke Sålt och uplåtit till Jacob Jacobsson i Slungsåhs . Een Systerlått uthi een fierdingh i Slunghsåhs, och derföre fullkommeligh och Nödigachlige Betallningh upburit och bekommit tillsammans Tiugu Tree daler 36 öre smt ad . Räknadt, Sampt Ett lb humble som sielfwa instrumenten uthwijsa, dessförruthan hafwer Jacobh Jönsson och hans Syster Kierstin Arft een Broderlott i Bemelte Skattefierdingh som deras fader Jacob Erichsson af Stephan Håkansson i Granstorp, inlöst hafwer för 20 Rdr som original kiöpebrefwet af den 29 december 1664 uthwijsar, Noch hafwa begge Syskonen effter sin Moder Arfft Systerlott i bemelte skattefierding, så at Jacob medh sin syster igenom kiöp och arff är Rådande öfwer een fierdingh skattejordh Slungsåsa Gårdh hafwa och så bemelte Skattefierding effter Sweriges Lagh warit upbuden och Lagstånden, alt förty dömbdes detta kiöph stadigt fast effter det 10 Cap. Jordeb. L.L.
 
Troligen är det totalt frågan om fyra systerlotter och en broderslott [Stefan Håkansson]. I Slungsås finns två Håkan som skulle kunna vara aktuella som fäder till syskonen. Håkan Jönsson, nämnd sista gången 1645 och lille Håkan nämnd sista gången 1654 alternativt 1661 beroende på hur man tolkar mantalslängden. Den förstnämnde, Håkan Jönsson får fasta på Slungsås vid laga ting i Värnamo den 14 juli 1624:
 
Kom för retta Jon Jonsson i Hillerstorp fullmechtigh på Jöns Byrgessons syskons wegnar i Slångsåhs, noch fullmechtig på Per Börgesosn wegnar i Trolsboo, Noch på Nils Börgessons wegnar i Grunhult, Kierstin Börgesdotter i Julwedh på Märrthas wegna i Swenshult, tingsskiöta ifrån alle tesse förte Slungsåsa gårdt, och hemblade honom in under Håkan Jönssons och hans hustru Elin Jonsdotters och dheras arfwingar till Ewerdeige ägor.
 
Det var ett tag sedan jag höll på med detta och släkterna i Slungsås men jag avser nu att titta på detta igen som ett led i att försöka utreda släkten Kiöllerströms äldre led som har kopplingar till Slungsås.
 
mvh
Bengt