NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2010
Skrivet av: Enid Nelson skrivet 2010-04-18, 15:34
Hej!
 
Jag har några funderingar och frågor som ja hoppas att någon kan hjälpa mig med ...
 
Vet någon om följande personer var syskon/halvsyskon:
 
Förmodad syskonskara 1:
Joel Simonsson i Broddarp (dog 1725-01-06, åldern 70 år, 11 mån, född ca 1654, okänt var)
Maria Simonsdotter i Broddarp (dog 1729-11-05, ålder 72 år, född ca 1657 okänt var)
Måns Simonsson i Nässja mellangård (dog 1719-03-11, åldern 51 år 2 mån, född ca 1668 okänt var)
 
Jag tror att deras far kanske var Simon Jönsson som vid sin död den 12 maj 1692 i Väshult, Hagshults sn sas vara en redelig danneman inkommen i Hagshults socken för åtta år sedan ifrån Åker sn och Nässja. Åldern 73 år(Hagshult C:1 sid 193) Men om Simon Jönsson var deras far, vem var deras mor (eller mödrar)?
 
Förmodad syskonskara 2:
Stephan Simonsson i Galtås Söregård (dog 1762-04-16, ålder 76 år, född ca 1686 kanske i Väshult, Hagshult)
Gunnnil Simonsdotter i Galtås (dog 1770-05-08, åldern 81 år, född 1689 i Väshult, Hagshult). Enligt Hagshult C:1 Bild 40, Sid 73, NAD: SE/VALA/00119 christnades Gunnil Simonsdotter den Dom 2 post Trinitas 1689. Hennes föräldrar var Simon och Marit i Väshult. Vittnen: Arfvid Håkonsson(?)i Väshult, Anders i Rösbergh, dr Jacob Persson i Packeboda, h Kirstin i Linne..(?), p Elin i Rösbergh, p Ingrid Arfvidsdotter i Väshult, p Ingebor i Gräshult).
 
Är dessa 2 barn syskon (föräldrarna: Simon Jönsson och Marit Staphansdoter, bosatta i Väshut, Hagshult när de föddes)? och kanske halvsyskon till de tre ovanstående barnen (plus ev. flera) som (kanske, kanske, kanske) är barn till Simon Jönsson och en okänd mor som kan ha varit bosata i Nässja, Åker när de föddes?
 
Förmodad syskon 3:
Jag tror att det kan finnas minst en halvsyskon till till ovanstående 2 barnen.
 
Den 2 november 1698 i Åker vigdes rusthållaren Nils Bengtsson i Galtås & enka hustru Märit Staphansdotter i Wäshult. (Åker C:1 Sid 61, NAD: SE/VALA/00461)
 
Deras som Daniel Nilsson var född i Galtås 1700-05-19. Vittnen var: B. Joel Simonsson i Broddarp, B. Amund Michelsson i Galtås, dr Pehr Nielsson i Norregård ibid, dr Pehr Jonsson i Söregård ibid, h Kirstin Jönsdotter i Moo, p Karin Pehrsdotter i Söregård Galtås, Kirstin Månsdotter i Norregård ibid. (Åker C:1 Bild 38, Sid 67, NAD: SE/VALA/00461)
 
Jag vet inte om det fanns flera bern i detta äktenskap. Då Märit (enligt uppgifter om hennes död) bör ha varit kring 50 år då Daniel föddes är det osannoikt att det fanns flera barn i äktenskapet.
 
Gamla enkan Märit Staphansdotter dog den 5 februari 1744 i Galtås vid en ålder och 94 år.(Åker C:2 Sid 287, NAD: SE/VALA/00461). Hon bör då ha varit född ca 1650, men var? och vem var hennes föräldrar? Var Simon Jönsson hennes första man? Kan hon ha varit gift tidigare och ha barn i ännu ett äkternskap innan den men Simon? Och, vem var Simon Jönsson?  
 
Som ni ser hjärnan spinner och försöker pussla ihop bitar av information men alldeles för många bitar saknas för att man ska kunna dra några slutsatser ...
 
Som alltid är jag mycket tacksam för alla kommentarer, ledtrådar, svar!
 
Enid