NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-03
Skrivet av: Mattias Ivarsson skrivet 2004-09-03, 06:08
Hej. Jag och min flickvän är nyinflyttade i Åkers församling, sedemera bor vi i Häradsköp Blendas. Jag har forskat lite kring torpet och fram till föregående ägare Lars Börjesson tog över gården här har bara varit två byggnader. Skolan och huvudbyggnaden.  
Om jag har förstått rätt så var tidigare ägarinna Blenda sedemera var det ett öknamn och hennes riktiga namn torde vara Anna Agelfelt. På Skillingaryds kyrkogård ligger hon och hennes mor Agnes. Jag har hittat gamla skolböcker på Vinden sen 20 talet. På de flesta av böckerna står namnet Anna Johansson. Troligen är denne Anna samma som Anna Agelfelt. Då tror jag att denna modern till Anna. Agnes Agelfelt. Hetat Johansson från början men antingen ändrat efternamn eller gift sig. Någon manlig gestalt a la Agelfelt har jag dock ej kunnat hitta. Jag är tacksam för ALL information om någon vet vidare.. Även om huset är flyttat vilket jag tror att det är då det ej finns med på kartor från 1800 talet.. Kan det vara flyttat från Lilla Häradsköp ??  
MVh Mattias. Ring mej om ni vet något!!! 0370-70096