NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2010-12-15, 00:33
Hej Lars-Anders!
 
Min man Oswald var en ättling till din Jon Esbjörnssons halvsyster Elsa Esbjörnsdotter. Hon var äldsta dottern i Esbjörn Anserssons andra äktenskap,så naturligtvis fick hon den döda hustrun Elsas namn.
I Esbjörns dödsnotis står det och eldens wida utbredande.
 
Man kommer inte längre tillbaka i de vanliga kyrkböckerna, men kyrkoräkenskaper, mantalslängder och domböcker kan ge en hel del information. Jag har tittat i mina anteckningar och konstaterat, att jag har uppgifter om Esbjörn Anderssons mor Märit Esbjörnsdotter och hennes anor i flera generationer. Hennes farfar är nämligen också min ana.  
Många av mina uppgifter har jag fått av andra släktforskare, och därför lägger jag inte ut dem här, men jag skickar gärna det jag har i ett mejl, om du vill.
I Härlunda kyrkoräkenskaper har jag hittat en intressant uppgift, som bekräftar att det här var en inte bara välbärgad utan också väl ansedd släkt. Det handlar om Märits bror Jöns Esbjörnsson i Grönhult. 1679 (missat datum) betalte han (kyrkovärden Störje) till Jöns i Grönahylte för de kyrkioböcker som han efter Biskopens och Kyrkioherdens anordning till Herlunda kyrkia uti Norrköping kiöpt. En bonde i Västra Torsås som reser till Norrköping och köper böcker åt biskopen!
 
Mvh
Ingegärd