NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2010-12-13, 00:10
Hej Ingegärd!
 
Jo, jag läste ditt inlägg för ett par år sedan. Du skrev om Johan Nilsson och någon vid namn Oswald. Hängde inte riktigt med där.
En ruskig död för Esbjörn. Det var ett ord jag inte fick ut i dödsnotisen: Esbjörn Andersson wid et swedielands brännande, -- eldens wida --tladande olyckl omkommen... (C:2 s 265).
 
Det tycks ju saknas en del kyrkböcker i socknen så frågan är om man kommer längre här. Får väl ta en titt på mantalslängderna vid tillfälle. Esbjörn levde i Elinsbäck runt 1690 i vart fall då han förekommer som vittne vid ett par tillfälle. Intressant nog finns det även en Henrik i Ramnaberg som vittnar vid samma tillfällen. Kanske svärdottern Karin Henriksdotters far? För övrigt har jag ingenting på Karin, vare sig födelseår eller dödsår. Men det ska väl ge sig med tiden.  
Henrik, Esbjörn och Simon (som jag har på Hinsegårdssidan) är inga överdrivet vanliga namn i trakten. Däremot finns det gott om Elin, vilket får mig att undra över Elinsbäck. Prästerna tycks ju oftast skriva Elingsbäck, Elingsås. Är det verkligen ett personnamn som ligger till grund för ortnamnet?
 
MVH
 
Lars Norrby