NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2009
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2009-11-10, 00:10
Hej Ivar!
 
Sedan jag skaffade AD Online hittar jag en del som jag har missat förut, bl a Karin Abrahamsdotters födelsenotis:
1725 den 23 sept föddes Abrahams och hust. Elins dötter Karin och christnades den 26. Faddrar: Sune i Stumbn (=Stommen), dr Ture i Åsen, Måns Jonsson i Ståckhyltan, hust. Kirstin i Åsen, pig. Ingebor i Åsen, pig Elin i Hulevik.  
Elin Håkansdotter är född på Åsen, dotter till Håkan Turesson och Britta Börjesdotter. Bland faddrarna finns inte mindre än tre av henennes syskon samt en svåger, klockaren Sune, gift med Karin Håkansdotter. Jag har fler uppgifter om Elins anor, men det har du kanske också.
Ang Abraham Olofsson funderar jag på om han kan vara son till Olof Persson i Sällön, som tydligen var född i Horjenäs. Men det är bara spekulationer än så länge.
Jag ser att du har en hel del anor i Steglehylte, och då ska jag passa på att fråga om du vet något om änklingen Per Jönsson i Steglehylte, som gifte sig med Märta Månsdotter i Stockhyltan 2 juni 1745. Enl åldersuppgift i hans dödsnotis, bör han vara född ca 1717.
 
Mvh
Ingegärd