NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-15
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2006-06-13, 20:37
Lena!
 
Det finns en del om familjen i Lindhult om du vill utöka släkten, t.ex. två bouppteckningar. Familjeträdet bakåt går det att komma i varje fall två generationer.
 
Nu i värmen kan du få inledningen till den ena bouppteckningen.
 
1827-10-08 hos änkan Stina Jonasdotter i Lindhult efter dess man Abraham Jonasson som avled 26 sept. Sex barn: Cajsa gift med Måns Jonsson i Hönetorp, Vislanda sn, Stina gift med Nils Christophersson i Eskås, Aneboda sn, Ingierd gift med Samuel Eriksson på Flyfällan under Lilla Hökhemmet, Hjälmseryd sn, Sara gift med Jöns Svensson i Boda, Hjälmseryd sn. Johannes myndig. Dottern Maja avliden och efter henne två barn: Johannes Danielsson myndig och Lena Danielsdotter omyndig vars rätt bevakas av Johannes Persson i Skruva. (Maja var gift med grenadjär Daniel Hjelm i Lindhult. Han tog senare namnet Lindberg).
 
Jag skall gå igenom vad jag har i tingsprotokollen. Vad jag vet så har släkten varit skötsam. Det jag har borde röra sig om gårdsköp. Jag måste sammanställa uppgifterna och det tar lite tid.
 
Det märkliga är att Cajsa inte är nämnd i Slätthögs födelsebok. Jag funderar på om det kan vara en felskrivning någonstans.
 
Mvh/Rune