NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-25
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2006-04-05, 00:57
Hej Git!
 
Jag tittade också i KGF:s databas och hittade några vigselnotiser, som säkert intresserar dig.
 
Den första är från Virestad. 1795-10-16 vigdes Pehr Håkansson från Tullanäs och Torsås socken och Elin Jonsdotter från Röckla. Det finns också en anmärkning: Brudens moder Britta Carlsdotter i Röckla. Det betyder att brudens far var död, och det stämmer. Jon Jonsson i Röckla dog av en tärande sjukdom 1786-07-19, 59 år gammal.
I databasen fanns också Elins födelsenotis.  
1780-09-19 föddes Elin i Röckla. F. Jon Jonsson M. Britta Carlsdotter.  
Elin var alltså bara 15 år när hon gifte sig, men sånt hände.    
Jon Jonssons äldre bror Per Jonsson är min anfader, så vi är alltså släkt. Röckla-släkten är en intressant släkt med den sorgliga  historien om hustru Kerstin, som blev bergtagen av trollen.  
 
Nu till Pehr Håkansson i Tullanäs. Jag antar att du har hittat hans födelseår i hfl, men uppgifterna där är ofta felaktiga (åtminstone i Västra Torsås). Leta efter honom i födelseboken före och efter 1767, så kanske du hittar honom.
I KGF:s databas finns två vigselnotiser, som talar för att han är född i Tullanäs.
1750-11-18 vigdes i Västra Torsås dr. Håkan Andersson i Tullanäs och änkan Ingierd Abrahamsdotter från Nybygden.
1765-12-29 vigdes i Västra Torsås änklingen Håkan Andersson i Tullanäs och pigan Karin Persdotter i Bohult.
Jag har också en anteckning om bonden Håkan Andersson i Tullanäs f. omkring 1730, men jag vet inte var jag har fått den uppgiften. Möjligen kan Håkan vara bror till den Olof Andersson från Tullanäs, som gifte sig med min anfader Per Jonssons dotter. I så fall är nog Håkan liksom Olof född i Härlunda, son till soldaten Anders Olofsson Hultberg. Obs! Det här är bara en gissning, men det kan vara värt att kolla.  
 
Hälsningar
Ingegärd