NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-25
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2006-03-12, 00:26
Hej Gustav!
 
Trevligt med en ny släkting, för det är säkert samma Swen vi talar om. Dopdatum stämmer, men jag har ett något annorlunda dödsdatum, 1737-05-02. Säkert har jag läst eller skrivit fel, för KGF:s databas har samma dödsdatum som du.
Swen Månssons mor heter Ingeborg Månsdotter, född i Kull, V. Torsås, någon gång omkring 1665 och död i Spårequarn (numera Kvarnagård), V. Torsås 1737-05-08, dvs bara några dagar efter sin son.
Swen Månssons föräldrar flyttade från Nybygden till Spårequarn, som var Ingeborgs föräldragård, i slutet av 1600-talet. 1698 nämns Måns Månsson i Spårequarn i kyrkans räkenskapsbok.  
1712, 1 jan gav Swen Månsson i Spårequarn en gåva till kyrkan på sin hedersdag (bröllopsdag).
 
Swen Månsson hade två bröder, Måns Månsson, bonde på Åsen, och Gunnar Månsson, byggmästare och bonde i Ebbön. Kanske hade han också systrarna Kerstin, Ingeborg och Britta, men det är svårt att bevisa, eftersom det inte finns några kyrkböcker för födda, vigda och döda i V. Torsås
för åren 1691 - 1719.
 
För övrigt finns släkten alltjämt kvar i Sjögård, Åsen och Kvarnagård.
 
Det skulle vara roligt att veta från vem av Swen Månssons söner du härstammar.  
Hans dotter Ingeborg f. 1729-08-28 är min ana.  
 
Hälsningar
Ingegärd