NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-04
Skrivet av: Cecilia Månsson skrivet 2004-08-17, 12:04
Hej Ingegärd,
 
Jag måste rätta mig lite - namnen Ture och Åsen förekommer INTE bland Anna Jönsdr på Planens barns födelsenotiser. Däremot återfinns bland faddrarna Måns Svensson Sjögården, dr Jon Jönsson och Lars Jonsson Ramnaberg, Ingeborg Svensdr, Botil Svensdr Piperlid - där Anna själv bodde vid giftemålet. Brodern? Håkans fru Elin Danielsdr förekommer en gång bland de 4 barnen.
 
Några Svens-barn bland Håkans barns faddrar har jag inte observerat. Av de 5 barnen förekommer Ramnaberg 3 ggr, Lars Jonsson och dr Jon Månsson). Anna på Planen 2 ggr och Åsen/Ture förekommer i 2 barns notiser: Sven och Brita T. i nr1, och deras svåger Simon Johansson i nr 5.
 
Namn som är gemensamma bland faddrarna bland Håkan och Annas barn är Klockaren Per Nilsson, Lars Jonsson Ramnaberg - förekommer ett flertal gånger, samt mademoiseller Santeson. Kan ha missat något namn i den allmänna röran.
 
Annas ålder är i dödsnotisen 38 år. I så fall född 1742-43. I HFL står 1739. Jöns Håkanssons dotter Anna var född 1738. Kanske prästen har tänkt fel .. född 1738 och bara skrivit 38 (år?)??
 
Vågar jag säga så långt att Anna och Håkan sannolikt är syskon födda 1738 och 1734..? Föräldrar Jöns Håkansson och Kerstin Månsdr?
 
Jöns och Kerstin boende först i Sjögården? sedan Årenäs.
 
Det finns ytterligare en koppling till Åsen: Jöns och Kerstin hade förutom Håkan och Anna en son Måns Jönsson född 1750-11-02 i Årenäs. Han tycks vara den dräng Måns Jönsson som dog i Åsen 1798, 48 år gammal! Hans faddrar är Sven Jönsson Stockhyltan, H Ingjer Svensdr Årnäs, Jon Bengtsson Sjög? H Kerstin Pers?dr i Sjög., dr Håkan Turesson på Åsen, Pigan Ingeborg S....
 
Jag ska kolla upp Sjögården och Ramnaberg lite bättre senare. Sjögården ligger nära till hands nu som Jöns härkomst. Tack för att du visade mig denna teori som ser vettig ut.
 
Jag tror jag behöver vila lite från det här nu, kroppen, bl a ögonen är lite slitna just nu....
 
MVH Cecilia
 
Ps. Det skulle bara fattas nu att jag hittar en dödnotis att Jöns och Kerstins son Håkan avled som barn... Då ger jag upp och flyttar hem till Skåne igen!