NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-04
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2004-08-17, 02:09
Hej Cecilia!
 
Det här var riktigt intressant och släkt tycks vi vara.
Det finns ett Sjögård i Västra Torsås eller rättare sagt två gårdar, Övre och Nedre Sjögård, och jag vet inte säkert på vilken av gårdarna Jöns Håkansson och Karin Månsdotter bodde.
Det är ju mycket som talar för att Jöns Håkansson kommer från Åsen och är bror till Thure, Kerstin, Elin, Karin och Ingeborg, men jag är inte så säker på det. Jag har letat bland mina anteckningar om Sjögård och hittat följande:
1724 föds Sven Månssons (bror till Måns Månsson på Åsen) och Botil Håkansdotters son Håkan. Bland faddrarna finns dr Jöns i Sjögården.
I jordeboken 1725 står Jöns och Sven som bönder i Sjögård.
1726 gifter sig drängen Jöns Håkansson i Sjögård och pigan Elin Persdotter i Hunna. (Dräng och piga betyder inte att de är tjänstefolk utan att de är ogifta, inte varit gifta tidigare)
1726 föddes också deras dotter Anna, som dog 3 månader gammal. Jag har inte antecknat fler barn, och kanske dog hustrun Elin Persdotter ganska snart.
1733 vigdes änklingen Jöns Håkansson i Sjögård och pigan Karin Månsdotter i Stockhyltan.  
Att deras son Håkan föddes 1734 vet du redan.  
Eftersom det finns en ogift Jöns (utan efternamn), som är bonde i Sjögården, så ligger det nära till hands att tro, att han är bror till min anmoder Botil Håkansdotter. I så fall är han troligen son till Håkan Bengtsson i Övre Sjögård, som dog 1710. Hans lilla barn och hans lilla dotter dog samma år. (Källa: Kyrkoräkenskaper.)
Som du ser är det mycket som är osäkert här. Vi får väl hoppas att det är någon annan Västra Torsås-forskare, som har lite säkrare uppgifter.
 
Hälsningar
Ingegärd