NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-04
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2004-08-06, 01:48
Hej Markus!
 
Jag vet ingenting om Abraham Perssons föräldrar, men jag har några anteckningar om honom. Han var först gift med en Anna i Skulatorp. Hon dog 1720, 24 år gammal. 1721 gifte han om sig med Ingierd Svensdotter i Nybygden. Deras första barn, en dotter, föddes 1722 och fick naturligtvis heta Anna. Men detta känner du kanske redan till.
Om Ingierd Svensdotters anor tror jag mig veta lite mer.
Efter mycket pusslande med uppgifter ur kyrkböcker och mantalslängder har jag kommit fram till att hon troligen är dotter till Sven Frennesson, som föddes i Nybygden någon gång på 1650-talet. När Ingierd Svensdotters dubbelsyssling Sven Månsson i Nybygden döptes 1689 fanns bland faddrarna alla tre Svennarna  i Nybygden, och det är inte helt lätt att reda ut vem som är vem.
Sven Frennessons föräldrar Frenne Svensson och Elin Månsdotter är i mantalslängden  upptagna som bönder i Nybygden från 1654 tillsammans med Elins bror Måns Månsson och hans hustru Kierstin Svensdotter, som är syster till Frenne. Det var ett så kallat syskonabyte. Släktskapen finns bekräftad i domboken för Herrelunds Friherreskap 3 Nov 1653. Frenne och Kierstin kommer från Öveshult i V.Torsås.
Det finns mycket mer att berätta om släkten i Nybygden, men det får räcka för den här gången.
 
Hälsningar
Ingegärd