NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-29
Skrivet av: Bengt Gran skrivet 2004-09-22, 10:36
Hej igen Jörgen
 
Jag fortsätter ansätta dig med frågor, jag hoppas du säger ifrån om du har fått nog.
Du har tidigare (12/9-03) tipsat mig om eventuell härkomst för ovan nämnde svärson Johannes Olsson. Du hade hittat en med det namnet i 1811 års förstärkningsmanskapslängd, en dräng i Ejde Sörgård, f 1784. I Kville Hr bou 1834 (FII:8, mikrokort 9/11, s. 749) finns en bouppteckning efter Olof Jönson på frälsehemmanet Sör Ejde, avliden 1833-09-24. Han efterlämnar änkan Sara Gullbrandsdotter, myndiga sönerna Gabriel och Johannes samt de övriga barnen Alexander 12 år, Calle(??)7 år, Christina 19 år och Anna 10 år.
Det finns inga åldersuppgifter för Gabriel och Johannes. Om det är samma Johannes som är bosatt på Tullboden(f 1784), kan man konstatera att det i så fall är över 40 års åldersskillnad mellan äldste sonen Gabriel och yngste Calle. En smula ovanligt kanske, men är det också omöjligt? Calle kan ju vara enbart Saras son, Gabriel och Johannes enbart Olofs söner?  
 
Om du känner till något som gör att man kan länka Johannes Olsson i Ejde med Johannes Olsson i Tullboden, vore jag mycket tacksam. Eller något som gör att jag kan glömma det spåret.
 
Vänlig hälsning
Bengt