NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2010
Skrivet av: Kalle Holmström skrivet 2009-12-13, 04:17
Bästa Birgitta! Jag är dig tacksam, snabbt avar och mycket informativt.
Från att jag postade min fråga satt jag på jobbet och knåpade och fick fram det mesta av det du skrev. Kunde använda mig av några program och fick fram massor av bra information. Grav informationen hade jag inte hittat och jag kommer att med ilfart köra till Västra Ed på måndag!! Är inte gravarna skötta kommer jag lägga stora buketter på gravarna.
Dock är jag övertygad om att Annie (Anna) Vilhelmina Gertrud är en av hans barn, inte hustru. Hans 2 hustruar jag funnit är Eva och Klara Andersdotter!
En släkting nämner att han hade 3 fruar totalt, men kan inte hitta den 3e... Min släkting börjar bli gammal och kanske han hade enbart 2 under sitt liv. Dock nämner min släkting att de mycket(!) sällan pratade om detta med fruarna, så jag är förstås nyfiken.
 
Efter att suttit några nätter och klurat har jag några riktigt tuffa nötar att knäcka:
 
1. Vem var Johan Konrad Holm (gifte sig med Eva (emmy) Holmström i Västra Ed). Det står på honom Augustenburg Gärdser. - vart tog de vägen?? De försvinner spårlöst för mig. Men gifte sig i vår kyrka..
 
2. Karl Magnus Holmström född: 1841 Banvakten (och kanske också han har en bror : Karl Fredrik Holmström född:1833)
Vem var hans/deras FAR och MOR? Hittar inget som säger att de bodde i Blidstena innan Karl Magnus.
 
Knäcker ni detta, blir jag skyldig er en kopp chocklad. :0)
 
3. (är svårare) På Stig Holmströms fru sida går släkten brokigt ner till den kända smed släkten Tolf, men vi får besök av en Holmströmare:
Kristina Elisabet Holmström, född 1821 Sandshult, död juli 5 1897 Kristala (gift med Karl Johan Bergström).  
Kan man finna en Mor och Far på henne??
 
På en fru till Holmström på Stig Holmströms sida kan jag följa ner till 1575 och har upptäckt glädjen med detta nya intresse. Tack
 
(Meddelandet ändrat av KaptenKalle 2009-12-13 07:48)