NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-07
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2004-05-20, 12:47
Hvorfor slutte akkurat når vi nærmer oss løsningen?

Vi har jo nå fått bekreftet at det er en skrivefeil hos Släktdata, og dessuten har jeg også fått alderen og tittelen til Johanna. Beatas mor heter Johanna Elisabet Olsdotter og var 22 år ved fødselen i mai 1861. Hustruen till Paulus Gøransson i Fossane heter Johanna Elisabet Olsdotter og ble født i 1838. Altså samme navn og samme alder - og altså ikke lenger noen grunn å mistenke at det kan være to forskjellige Johanner.

I fødselsboken 1861 står Johanna notert som "inhysesdotter" og i vigselboken 1862 er ho "hemmadotter". (Inhyses = losjerende; inhysesdotter = datter til losjerende.) Ved begge tillfellene bur ho altså hos foreldrene, og skal da være lett å finne i manntallet.

Jeg skal til landsarkivet i Gøteborg i juni, og kan da sjekke skifter og manntall - hvis du fortsatt er intressert.

Slektsforsking er et puslespill (særlig når kirkebøkene har brent som i Kville). Det holder ikke med bare det samme navnet eller fødselsåret for å fastslå at det er den riktige personen en har funnet, en må få bekreftet andre detaljer og, og følgje personen gjennom kjeldene for å se at det hele virkelig henger sammen. Dessuten skal en aldri stole på avskrifter og andre sekundærkjelder, men alltid kontrollere opplysningene i primærekjeldene. Det er derfor jeg har "masa" om hvilke kjeldene dine er og at vi må kontrollere i arkivene før vi fastslår hva som er riktig. Det er mulig at det kan virke avskrekkende hvis du er nybegynner ("superamatør" som du sjøl sier), men det er sånn en må gå fram for å være sikker at en ikke begynner å følgje feil familie gjennom århundrene.