NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-03
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2004-02-21, 18:27
Johan Berggren från Hede Verniksgård (även kallat Vernikshede) finns det ingen bouppt. efter. Däremot finns det en bouppt. från den 29/12 1853 efter Joh. Peter Berggrens hustru Agneta Phersdotter under Vernikshede, död den 3/8 1853.
 
Johan Berggren omnämns dock, enligt bouppteckningsregistret, i en bouppt. från 1818 efter klockaren Benjamin Landgren från Hede Verniksgård.
 
Registret säger också att Joh. Peter och Agneta Berggren omnämns i en bouppt. 1838 efter Per Andersson från Lersten i Kville socken. Var Per far till Agneta? Det brukar ju nämnas i bouppt. vilka döttrarna är gifta med, och jag kan inte se någon annan anledning till att de båda skulle nämnas i hans bouppteckning.
 
Om Johans fullständiga namn var Johan Peter, så kanske det är han som kallas bara Peter den 5/11 1858. Från detta datum finns det i alla fall en bouppt. efter änkemannen Peter Berggren under Hede Verniksgård, död den 6/9 1858.
 
Eller var det kanske Johans son Peter som dog 1858? Eller bodde han i Fjällbacka?
 
Den finns en bouppt. från den 12/3 1853 efter Agneta Berggren från Fjällbacka, död den 28/11 1852. Hon är enligt bouppteckningens ingress hustru till P. Berggren, men maken har undertecknat bouppt. med Johan Berggren! Hette han också Johan Peter?
 
I Kville vigselbok finns den 1/11 1878 skepparen och änklingen Johan Peter Berggren från Fjällbacka, f. 1809, och pigan Johanna Christina Olsdotter från Kerill i Kville socken, f. 1822.
 
Och i dödboken finns den 17/11 1888 båtskepparen Johan Peter Berggren, Fjällbacka, 79 år, 6 månader och 7 dagar (men åldern i dödboken ska man alltid ta med en nypa salt). Jag har inte kontrollerat om det finns någon bouppt. efter honom; mitt register går bara t.o.m. 1859.
 
För ovannämnda personer ska födelseår och eventuella övriga familjemedlemmar framgå av mantalslängderna, men de har jag inte tillgång till här och nu. Detsamma gäller de nämnda bouppteckningarna, där jag bara har registret att gå efter. Om Peter var född 1809, så ska man kunna se i beväringsmönsterrullan 1830 (när han var 21 år och mönstrade) var han var bosatt då. För Fjällbacka finns husförhörslängd fr.o.m. 1882. Ägde de en gård i Vernikshede, så ska det också gå att hitta uppgifter i uppbuds- och lagfartsprotokollet. (Att de står som bosatta under Vernikshede kan ju betyda att gården var såld och att de var undantagsfolk.)
 
Jag ska väl tillägga att Lersten ligger alldeles vid Fjällbacka, och Vernikshede cirka en halvmil därifrån.
 
Pehr, vad vet du mer om Johan, hans son Peter och dennes dotter Amalia Josefina? Var bodde de? När och var dog de? När, var och med vem gifte sig Amalia Josefina?
 
- - - - - - - - - -
 
Bouppteckningarna finns i Göteborgs landsarkiv (i Kville häradsrätt):
 
Benjamin Landgren 1818: FII:6, sid. 163
Per Andersson 1838: FII:9, sid. 543
Agneta Berggren 1853: FII:14, sid. 49
Agneta Phersdotter 1853: FII:14, sid. 195
Peter Berggren 1858: FII:15, sid. 293
 
Bouppteckningsregistret är landsarkivets t.o.m. 1839, och mitt eget 1840-1859.
 
Vigsel- och dödboksnoteringarna är hämtade från Släktdatas avskrifter.