NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-03
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2004-02-21, 18:17
Så var det dags för de av Petter Berggrens barn som bodde i Kville (fortsättning från Svenneby (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=2782) den 18/2 kl. 21.56).
 
I 1811 års förstärkningsmanskapslängd (som upptar alla män födda 1766-1791) återfinns följande Berggrenar i Kville socken:
 
Hede Verniksgård:
Johan Berggren, f. 1770 - Hemmansbrukare
 
Nordgård:
Jonas Berggren, f. 1781 - Hemmansbrukare
Olof Berggren, f. 1786 - Hemmansbrukare
 
Johan Berggren återkommer jag till.
 
Jonas Berggren har jag inte funnit någon bouppteckning efter. Däremot finns han omnämnd i en bouppteckning 1821 efter Johannes Jonsson från Rösholmen, Kville socken. Men här och nu har jag bara tillgång till bouppteckningsregistret, så jag kan inte se vad där står i själva bouppteckningen. Hustrun kan det eventuellt finnas en bouppteckning efter (om han nu var gift), men om hon var änka, så är det inte troligt att Jonas nämns i bouppteckningen, och därmed finns han ju inte heller i registret.
 
Mantalslängderna kan ge närmare besked om Jonas eventuella familj, men de har jag inte heller tillgång till här och nu.
 
Olof Berggren, bosatt under Berga, finns det en bouppteckning efter från den 19/11 1852. Han dog den 10/8 1852. Hans änka heter Anna Berggren; det är i alla fall det efternamnet hon har i bouppteckningen. Också här har jag bara registret att gå efter.
 
Både Nordgård och Berga ligger på Stora Homborö (Hamburgön), så sannolikheten är väl hyfsat stor att det är rätt Olof. Hans födelseår ska framgå av mantalslängden.
 
Om Jonas och Olof ägde gårdar i Nordgård, så ska det också gå att hitta uppgifter i uppbuds- och lagfartsprotokollet.
 
- - - - - - - - - -
 
Bouppteckningarna finns i Göteborgs landsarkiv (i Kville häradsrätt):
 
Johannes Jonsson 1821: FII:6, sid. 675
Olof Berggren 1852: FII:13, sid. 623
 
Bouppteckningsregistret är landsarkivets t.o.m. 1839, och mitt eget 1840-1859.