NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25.4.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25.4.2002
Skrivet av: Barbro Stålheim skrivet 2002-01-16, 21:19
Inga-Lill
Då delar vi anor - Bengt Mårtensson och hans hustru Hedvig Lucia Tyresdotter är också mina anor. Hedvig Lucia föddes ju (enl. V Eds dödbok) 1637 i nuvarande Polen då hennes far var utkommenderad stallmästare i det 30-åriga kriget. Har du tagit del av den senaste tolkningen av var den ort/stad var belägen som uppges i dödboken? Denna tolkning är nog så nära sanningen som det är möjligt att komma utifrån de handlingar som finns bevarade var det aktuella regementet var stationerat vid Hedvigs födelse.
 
Blidstena och Skörserum (samt Stora Björka) hade tydligen mycket nära kontakt - under flera generationer skedde ständiga giftermål mellan byarna. I detta fall var det två syskon i Blidstena, Hedvig Lucia Tyrsdotter som valde Bengt Mårtensson i Skörserum och Hedvigs bror Lars Tyrsson som valde Bengts syster Maria. Däremellan föddes Brita som du efterfrågar här ovan och Kerstin som föddes 1633 och dog samma år.
 
Brita Mårtensdotter gifte sig med Måns Ingesson, även han bonde i Skörserum, men jag finner det sannolikt att han kom till Skörserum i samband med sitt giftemål med Brita. Jag har en gissning om att han har sina rötter i Stora Björka där namnet Inge förekommer och där det samtida med Måns Ingesson bodde en Olof Ingesson som sannolikt är hans bror. Det finns en hake i denna teori och det är att Olofs dotter Brita gifte sig med Inges son Nils (se uppställningen nedan), dvs kusingifte. Ingen notering om kusingifte finns i vigselboken och om det förekom på 1600-talet (?), var det sannolikt inte vanligt. Kanske någon kan besvara den frågan?
 
Här kommer Måns och Britas barn med giften (jag har inte forskat på deras ev. barn):
 
1) Månsson, Nils.
   Född i Skörserum, Västra Ed (Smål).
   Eds vigselbok 1683: Nils Månsson i Skörserum och Brita Olofsdotter i Stora Björka.
   2) Månsson, Lars.
   Född i Skörserum, Västra Ed (Smål).
   Eds vigselbok: Lars Månsson i Skörserum och Karin Erlandsdotter i Stora Björka. Morgongåva 16 lod Silver och 1 dukat.
   3) Månsson, Mårten.
   Född i Skörserum, Västra Ed (Smål. Gift med Karin, se ovan frågeställning.
   4) Månsson, Inge.
   Född i Skörserum, Västra Ed (Smål).
   Eds vigselbok 1699: Inge Månsson i Skörserum och Kerstin Erasmusdotter i Svenstorp.