NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25.4.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25.4.2002
Skrivet av: Barbro Stålheim skrivet 2002-01-15, 23:58
Inga-Lill
Här kommer de uppgifter jag har på de personer du har efterfrågat. Mårten Månsson har sina rötter i Skörserum - jag förmodar att du redan har en del där så att du kan komplettera med Mårten? Återkom annars till mig.
Karin, hans hustru, kommer från Blidstena. Hennes mor är en Tyrsdotter (stamfar Tyres i Blidstena = 1500-tal).
Se Tjustbygden 1993 och Claes-Göran Petersens utredning om Blidstena by så får du hela släkttavlan för Karin. Kontrollera dock datumuppgifterna mot originalkällan!!
 
Vad gäller Mårten och Karin har jag bara dottern Brita i min databas med Edsbor. Sannolikt gick flytten till Lofta efter hennes födelse och där har jag inte följt familjen.
Uppgifter:
 
Månsson, Mårten.
   Född i Skörserum, Västra Ed (Smål).
 
Far Ingesson, Måns.
   Bonde i Skörserum, Västra Ed (Smål).
Mor Mårtensdotter, Brita.
   Döpt 14/2 1635 i Skörserum, Västra Ed (Smål) [Dödboken uppger dop/födelsedatumet].
   Dopboken: Britha, Mårtens dotter i Skörsum.
   Begravd 31/1 1692 i Västra Ed (Smål).
   Eds dödbok: Hustru Brita Mårtensdotter, Måns Ingessons i Skörsum,född ... (ibidem) A:o 1635 d 14 feb; gift d 11 Jun 1654, fådt 5 söner och 8 döttr. Död d 2.. / Testamentspengar gavs 1691: Måns Ingessons hustru i Skörsum: 1 Carolin.
 
Gift 1/11 1696 i Västra Ed (Smål) med
   Lorentsdotter, Karin (Kerstin).
   Född i Blidstena, Västra Ed (Smål).
   
(Dotter (Karin) och far (Lourentz Nilsson) gifte sig samma dag - 1/11 1696).
     Eds vigselbok 1696: Mårten Månsson i Skörserum med Karin Lourentzdotter i Blistena, uthlofvat morgongåfva - 10 lodh silfver.
 
Barn Mårtensdotter, Brita.
   Född 21/10 1697 i Skörserum, Västra Ed (Smål).
   Döpt 24/10 1697 i Västra Ed (Smål).